Latest News

Subscribe

Subscribe

Subscribe

Subscribe

Subscribe

Subscribe

terima kasih kak blogger...

salam,

aku menerima satu komen yg sgt membina..daripada siapa? aku pon tak tau..tetapi ia sememangnya memberi aku satu semangat....semangat utk menulis blog ini dan terus berlari..insyaAllah...terima kasih ye akak...

Anonymous said...

Hi dik,apa khabar?Akak selalu jenguk blog nih.alhamdulillah dah hidup balik.Selamat kembali.akak baru belajar berlari sendiri lebih kurang 6 bulan.Akak dapati berlari ini amat menyeronokkan dan banyak beri kita faedah.Maka akak mengajak anak-anak akak (5 org)mencuba.untuk menimbulkan minat, motivasi dan belajar akak banyak baca blog runners lain.kaedah itu juga akak sarankan kpd anak-anak yg boleh berinternet.Masaalahnya banyak blog runners dlm B.I.So depa susah nak faham dan cepat fed-up.Akak terjumpalah blog adik ni.Akak rasa macam sesuai utk anak-anak buat base berlari.Maka,harapan akak janganlah adik berhenti berblog,berilah input-input yg membina untuk promote healthy life style dan terutamanya running as a passion.terimakasih.

April 1, 2010 10:05 AM

memang aku menghadapi masalah kebelakangan ni...bertimpa2 la jugak...
masalah semangat utk running terutamanya...boleh dikatakan aku belum pulih sepenuhnya dari denggi....aku ada baca artikel, kesan denggi boleh berterusan hingga sebulan..mmg aku merasakan sintom itu skrang ni...terus terang aku katakan aku sedih..sedih kerana aku tak dapat berlari seperti dulu...melihat gmbar kawan2 dan runner2 join event sememangnya membuatkan aku bertambah sedih...

kesan dari denggi aritu masih lagi terasa...byk benda yg aku rasa hilang...fitnees zero...badan susut...muscle strength sume ilang dan yg paling aku sedih, tiba2 aku kena asma...mmg mase kena denggi aritu doktor dah suspek aku asma....padahal aku rasa dari kecik aku tak penah kena asma kot....kat hospital pon dah kena sedut oksigen 2 kali sehari...tapi bile sedut oksigen mmg rasa lega....ini dugaan yg Allah berikan pada aku....memang aku bertambah sedih dan terasa sgt2 bila masa aku sakit kat hospital, mak takde disisi....sebab ni lah kali pertama aku sakit teruk selepas arwah mak meninggal dunia....ya Allah..tabahkan hatiku....

memang bile aku running rasa sesak nafas...dan boleh dilihat pd HR aku bile running...blom start running HR dah naik smpai 100..mmg jantung aku tak bleh bertahan lama bile running....dan HR naik smpai 180 terlalu cepat walaupon pace dalam 6:00 per/km...mmg ni semua diluar jangkaan....sblom sakit resting HR dlm 60..skarang nk bawah 75bpm pun susah...memang pernafasan dan jantung aku ade masalah...

..hhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....ujian demi ujian aku terpaksa tempuhi....dengan masalah study lagi...disebab sakit aritu, aku tepakse extend satu sem sbb tak dpt amik final exam...ditambah pulak dgn asignment yg tak sempat nk dianta akibat keadaan aku yg tak brape ok mase tu...tapi aku rase ade hikmahnye aku tak dpt amik exam....semester ni pon aku rasa mmg tak bleh score kalo aku jwb exam sbb dari awal sem aku rasa aku ade masalah...bukan aku nk cari alasan, tapi pemergian arwah mak mmg membuatkan semangat nk belajar tu betul2 terganggu....aku pon tak pasti bile keadaan ni akan pulih...mungkin org nampak kite okey je, tapi hati dan perasaan kita siapa yg tau....

Mmg semangat nk masuk sem baru ni pon masih lagi samar2....dengan program MPP yg kena aku handle, lagi la membuat kpale aku ni serabut...tapi ni satu tanggunjawab yg kena aku selesaikan...insyaAllah aku akan cuba yg terbaik........hanya aku yg tahu perasaan ketika ini....aku tahu aku perlu bersabar dgn dugaan ni dan anggap semua ni sebagai satu cabaran hidup...aku bersyukur kerana masih hidup walaupon kena denggi aritu....ramai yg meninggal dunia sebab denggi....syukurlah Allah masih beri aku peluang utk meneruskan hidup....alhamdulillah...


aku baru je balik dari Santubong, sarawak semalam...5 ari disana mmg satu pengalaman yg tak dpt dilupakan..dari semalam mmg rasa tak sedap badan..selesema..sakit tekak..ni sume sebab penangan naik gunung santubong....takpenah2 seumur idup aku naik gunung....pastu naik plak gunung yg boleh dikatakan hardcore jgkla bagi kaki2 gunung...kalo dah 2,3 kali naik sblom ni ok la kot...memang tobat rasenye nak naik gunung lepas ni..rosak urat2 lutut aku ni...nantila aku cite pengalaman kat sane...turun gunung trus demam...

dipuncak gunung Santubong

insyaAllah aku akan cuba start running perlahan2...aku tahu sekarang fitness level aku ditahap yg kritikal....tapi insyaAllah semangat aku utk running masih ada..running itu sudah ada di dalam jiwa....aku perlukan semangat yg LUAR BIASA dalam keadaan sekarang..cuma aku perlukan MOMENTUM utk bergerak semula...aku pon tak pasti dari mana aku nk cari momentum tu...?? mungkin aku perlukan seseorg yg boleh memberi sokongan dan semangat...siapa dan kat mane aku nk cari pon aku tak pasti....mungkin aku perlukan masa yg agak panjang utk pulih....apa yg boleh dilakukan hanya berdoa dan bersabar....manusia itu mudah leka dan alpa....dan hanya akan sedar bila diuji...Semoga Allah memberi rahmat atas dugaan dan musibah yg diberikan ke atas diriku..Amin..-

DO>THINK>FEEL= CONFIDENT




9 comments:

jiha-run-for-life said...

a'kum edan..aku faham ape yg ko luahkan di atas, tp aku x bole faham 100% ape yg ko rasa sbb x berada di tempat ko..walaupun certain org akan ckp "aku faham perasaan ko" & actually mereka tak akan faham selagi x berada di tmpt ko..

cuma apa yg aku bole ckp, jgn cepat putus asa..selalunya bila 1 dugaan dtg mmg bertubi2 die akan dtg..dan lg 1, tujuan running sport ni bkan utk compete saja..so tak perlu concern utk improve performance terburu2..take one step at a time..sbb tanpa competition pn kite still bole berlari sbg lifestyle..

ape pun, wishing u all the best in life..

suka said...

sdeh mendengarny...sabar ye edan..
semangat awk mmg kuat..
klu sy sendiri x taw ape jd..
yg penting jgn giv up..
slow2..in'Allah awk akn pulih spt dulu..
u r still my best ever idol.

rex said...

huhu..bnyakkan bersabar..jadikan dugaan hidup itu sbg cabaran dan pencetus kecemerlangan diri..chaiyyoook!!

kaki LARI said...

syah>jiha

salam..thanx so much jiha..mmg btol ape yg ko ckp...tapi ape2 pon mmg kne jgk terima...

pasal performance tu aku terasa sbb aku running utk compete pd diri sendiri bukan org lain..tu sbb kadang2 rase kecewa sbb aku ade target on running tapi tak dpt nk teruskan dlm keadaan skarang..

ape2 pon thanx so much for yr support..keep on training..all da best!

kaki LARI said...

syah>sukha

hye..thanx suka...mmg i need more time...trima kasih jgk sbb bg support..my best idol??huhu...idol tu besar maknenye suka...")

I'm Runner said...

Bila Allah uji hambaNYA, jika kita sabar pasti Allah tingkatkan darjat kita di sisiNYA
"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."
Al - Baqarah ayat 153

kaki LARI said...

syah>rex

terima kasih bro..atas kata2 semngat...terima kasih

kaki LARI said...

syah>im runner

thanx so much bro...insyaAllah...Allah maha mengetahui..

Anonymous said...

hai dik..akak ni,mak anak lima tu.
Sedih baca kisah adik.Banyakkan bersabar.Tetap pada matlamat.anggaplah adik tengah lalu bumper.kena lalu slow-slow.Tapi tak boleh lama sangat atas bumper.Nenek akak pesan"Innalahu ma'as sobirin" maknanya Allah bersama orang-orang yg sabar.Kalau akak ada masalah akak akan sebut pada diri sendiri.Walau cemana besar pun problem akak,akak ada Tuhan yg maha,maha,maha besar.He will not let me down,ever.or try this"the longer i run..the smaller the problem became"..Cemana??rawatlah hati anda.